Polecane: kto dzwonił

Metody i rodzaje reklamy statycznej w Internecie

Reklama statyczna jest najstarszym rodzajem reklamy internetowej. Pierwszą jej formą były bandery internetowe. Pierwsze pojawiły się w 1994 roku w serwisie www.hotwired.com. Oczywiście były wtedy jeszcze nie ustandaryzowane. Od tamtej pory bardzo się zmieniły. Przeszły transformację od formy statycznej do formy dynamicznej.

Cechy charakteryzujące skuteczny banner to:
• przyciągający oko, oryginalny wygląd, wyróżniający się z całej strony.
• treść zwięzła, zmuszająca oglądającego do interakcji - zawierająca pytania i celne, ale krótkie stwierdzenia, nakazujące Internaucie natychmiastowe podjęcie określonych działań. Brak zbędnych informacji.
• jeśli banner jest animowany (np. GIF lub flash) to długość animacji powinna być niewielka, żeby widz się nią nie znudził i nie przestał oglądać przed końcem.
• czas ściągania bannera nie może być długi, najlepiej by reklama była nie większa niż ok. 20 kB.
• powinien mieć określone wymiary (w zależności od wybranego systemu wymiany bannerów) - dlatego tworząc banner, dobrze jest wykonać go w kilku standardowych wielkościach.

Istnieje wiele standardów rozmiarów bannerów. Za jednostkę miary przyjmuje się piksel. Europejskie Stowarzyszenie Reklamy Interaktywnej (EIAA) oraz Biuro Reklamy Interaktywnej w Europie (IAB Europe) ustaliły nast. znormalizowane formaty bannerów (wytłuszczono formaty najbardziej popularne):
• rectangles and Pop-Ups: 180 × 150, (Rectangle), 240 × 400 (Vertical Rectangle), 250 × 250 (Square Pop-Up), 300 × 250 (Medium Rectangle), 336 × 280 (Large Rectangle),
• banners and Buttons: 88 × 31 (Micro Bar), 120 × 90 (Button 1), 120 × 60 (Button 2), 120 × 240 (Vertical Banner), 125 × 125 (Square Button), 234 × 60 (Half Banner), 468 × 60 (Full Banner), 728 × 90 (Leaderboard/Super Banner),
• skyscrapers: 120 × 600 (Skyscraper), 160 × 600 (Wide Skyscraper), 300 × 600 (Half Page Ad),
• inne formaty: 80 × 15 (Antipixel).

Kolejna forma reklamy statycznej to mailing statyczny. Są to listy poczty elektronicznej w formie plików tekstowych kierowane do użytkowników przeważnie darmowych kont darmowych poczty elektronicznej. Mailing obecnie może przyjmować formy dynamiczne i może być przesyłany w postaci html bądź flash.

Kolejną formą są boksy reklamowe (linki sponsorowane). Są to płatne reklamy w wyszukiwarkach wyeksponowane w taki sposób, aby nie pomylić ich z niekomercyjnymi wynikami wyszukiwania. Najczęściej takie linki pojawiają się z prawej strony wyników wyszukiwania i składają się z nagłówka, zajawki reklamy oraz linku przekierowującego do reklamowanego serwisu. Jeżeli linki sponsorowane nie pojawiają się z prawej strony to znajdują się u samej góry niekomercyjnych wyników wyszukiwań przez co zawsze mają zapewnioną wysoką pozycję – wystarczy tylko, że spełnią określone (zaniżone) wymagania odnośnie słów kluczowych wpisanych przez użytkownika w polu wyszukiwania.

Google uzależnił pozycje swoich sponsorowanych linków od ilości kliknięć w dany boks reklamowy. Tak więc linki sponsorowane częściej klikane przez użytkowników będą miały wyższą pozycję wśród innych linków sponsorowanych. Lokalizacja boksu reklamowanego zależy od implementacji danej wyszukiwarki internetowej. Przeważnie linki takie są rozliczane w modelu Pay per click, jednak również to zależy od danej wyszukiwarki. Boksy mają rozmiary około 200 × 70 pikseli.

Wirtualne billboardy w grach komputerowych również należą do statycznej formy reklamy komputerowej. Jeżeli gra osadzone jest w świecie Online możemy mówić o wirtualnych billboardach jako o statycznej reklamie Internetowej. Jednak wirtualne billboardy są bardzo prymitywną formą reklamy. Sztuką jest zintegrować produkt z fabułą gry, tak aby użytkownik mógł z niego korzystać w trakcie zabawy, jednak wtedy są już nie jest to statyczna reklama billboardowa. Wtedy możemy mówić o advergamingu.

Nadawcy reklamy statycznej to zazwyczaj małe lokalne firmy obsługujące wąskie grono odbiorców, firmy specjalistyczne i sklepy internetowe. Reklama taka w chwili obecnej jest zazwyczaj nie tylko zwykłym katalogiem produktów, ale także narzędziem do komunikacji z klientem. Za pomocą reklamy statycznej, która pojawia się na każdej podstronie, można w bardzo łatwy i ciekawy sposób zachęcać klientów do robienia zakupów.

Funkcje jakie może spełniać reklama statyczna:
• przekazywać informacje dotyczące Twoich produktów lub usług (np. Darmowa dostawa lub Infolinia),
• informować o specjalnych ofertach lub promocjach,
• wyróżniać link do strony artykułów lub usług oferowanych przez sklep lub firmę usługową (np. jak kupować?) lub do innej dowolnej strony (np. strony producenta),
• można również sprzedać to miejsce innym firmom, które chcą reklamować się na  stronie danej firmy,
• umieścić Reklamę na innych zaprzyjaźnionych serwisach.

Ważne jest aby reklama była spójna z rodzajem działalności prowadzonej przez firmę i swym wyglądem i charakterem była ukierunkowana na konkretnego klienta. Odbiorcy reklamy statycznej to zazwyczaj klienci indywidualni, poszukujący konkretnego produktu lub usługi, najczęściej w pobliżu miejsca swojego zamieszkania lub z dostawą do domu. Przykładem reklamy statycznej są aukcje internetowe (np. allegro.pl), oferujące bardzo szeroką gamę produktów, oferowanych zarówno przez osoby indywidualne, jak i przez sklepy internetowe.

Zobacz poprzedni artykuł:
Zobacz następny artykuł:Reklama dynamiczna jako przyszłość reklamy multimedialnej

Polecane: Czaprak skokowy

Polecane: google adwords